nieuwsfiets-rechtenvrije-algemene-fiets-foto

Meerderheid Nederlanders wil helmplicht voor e-bike

Nieuws
3 minuten
nieuwsfiets-banner-cyclon-rectangle

NIJMEGEN – Uit de meest recente Nationale Keuzestress Monitor van MSI Consultants blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders voorstander is van het verplicht dragen van een helm door elektrische fietsers. Daarnaast pleit een meerderheid voor het invoeren van een minimum- en/of maximumleeftijd voor e-bikers. Het vergroten van de veiligheid wordt als een belangrijk argument genoemd voor deze maatregelen.

Het onderzoek van MSI Consultants richtte zich op de elektrische fiets en omvatte een steekproef van 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. De resultaten toonden aan dat 41 procent van de respondenten in het bezit is van een elektrische fiets. Bovendien overweegt 34 procent van degenen die nog geen e-bike hebben er een aan te schaffen. Kosten worden genoemd als de belangrijkste reden om geen elektrische fiets te overwegen. Driekwart van de Nederlanders vindt de e-bike namelijk niet betaalbaar voor iedereen, terwijl de prijsklasse van de meeste e-bikes volgens de ANWB tussen de 2.500 en 3.500 euro ligt.

Opgevoerde e-bikes is een bron van ergernis

Het onderzoek wees uit dat elektrische fietsen voornamelijk worden gebruikt voor boodschappen (58 procent) en korte dagelijkse ritten naar sportclubs of familie (49 procent). Zelfs recreatieve doeleinden (38 procent), zoals vakanties, worden vaker genoemd dan woon-werkverkeer (37 procent). De angst voor regen en wind blijkt voor veel Nederlanders een drempel om de fiets naar het werk te nemen. Bijna de helft van de respondenten gaf aan dat ze alleen met mooi weer fietsen.

Veiligheid op de weg is een belangrijk punt van zorg. Volgens het onderzoek zou 55 procent van de ondervraagden voorstander zijn van een verplichte fietshelm voor e-bikes die maximaal 25 kilometer per uur kunnen rijden. Vooral onder de 50-plussers ligt dit percentage nog hoger. Velen zijn van mening dat het dragen van een helm hoofdletsel bij ongelukken met hogere snelheden kan voorkomen. Daarnaast vergist 42 procent van de respondenten zich regelmatig in de snelheid van een elektrische fiets. Opgevoerde e-bikes blijken een bron van ergernis te zijn, waarbij een ruime meerderheid (65 procent, en onder vrouwen zelfs 73 procent) pleit voor strengere handhaving door de politie.

Helmplicht zou geen invloed hebben op het gebruik van e-bike

Opvallend genoeg zou een mogelijke helmplicht geen invloed hebben op de populariteit of het gebruik van de e-bike, behalve onder jongeren. In vergelijking met andere leeftijdsgroepen geeft slechts 18 procent van de jongeren aan te blijven fietsen als een helmplicht wordt ingevoerd, terwijl het gemiddelde op 38 procent ligt. Bovendien verliezen jongeren die nog geen e-bike hebben veel vaker hun interesse als gevolg van een helmplicht. Zo zegt 30 procent van hen dat ze de aanschaf niet langer zouden overwegen, terwijl dit gemiddeld op 18 procent ligt.

Naast een helmplicht is ook een meerderheid (54 procent) voorstander van het invoeren van een minimum- en/of maximumleeftijd voor e-bikers. Opmerkelijk is dat niet alleen bezitters van gewone fietsen, maar ook mensen die al een e-bike hebben voorstander zijn van deze maatregelen. Veel voorstanders van een minimumleeftijd zien 16 jaar als absolute ondergrens, terwijl 75 jaar als bovengrens wordt genoemd. Jongeren worden vaak als roekeloos en overmoedig bestempeld, terwijl bij ouderen het reactievermogen een rol speelt. Toch zijn oudere gebruikers van 60 jaar en ouder minder enthousiast over het idee van een maximumleeftijd. Ze beschouwen dit als discriminatie en betutteling, en stellen dat veilig fietsen niet per se afhangt van leeftijd, maar van persoonlijke alertheid, fitheid en oplettendheid.

Het debat over de veiligheid van elektrische fietsers lijkt hiermee nieuwe hoogten te bereiken. Terwijl de meerderheid van de Nederlanders voorstander is van een helmplicht en leeftijdsbeperkingen, zijn er ook zorgen over de impact van dergelijke maatregelen op de populariteit en het gebruik van e-bikes, met name onder jongeren. De discussie over het waarborgen van de veiligheid van e-bikers en het vinden van een evenwicht tussen regelgeving en vrijheid van fietsen zal naar verwachting voortduren.

Bron: Nederland elektrisch
nieuwsfiets-banners-nieuwsbrief

57 reacties.

  • Geloof er niks van dat de meerderheid een helmplicht zou willen …degene die wel een helm wil prima zet hem op zou ik zeggen als je dat fijner vind …maar laat de keus aan de mens zelf over …er wordt al zoveel door onze strot heen geduwd …dit mag niet ..dat mag niet ..al die betuttelingen ..

  • Ik heb ook een E-bike en de helft van NL wil dat ik een helm draag?
    Dat maak ik GVD zelf toch uit.

  • Geloof ik helemaal niks van!
    Niemand wil zo’n vervelend ding op zijn hoofd.
    Laat ons lekker fietsen met de haren in de wind en hou op met dit soort onzin-onderzoeken.

    • De betutteling wordt steeds groter, als mensen op een fiets een helm willen dragen, moeten ze dat lekker doen en wie dat niet wil doet dat niet.

  • De meeste mensen die met de fiets vallen breken een heup of schouder. Een helm dragen moet een keuze zijn, geen verplichting

  • Wat een betutteling weer hier. Ook niet echt representatief. Laat de iedereen die dat wil lekker een helm opzetten en degene die niet willen (dat zijn de meeste) gewoon lekker met rust. Als je valt is dat toch je eigen probleem. En zoals al eerder benoemd hier we betalen premie genoeg dus kunnen ze een keer zorg ervoor leveren. Nederland regel land is om te kotsen zo langzamerhand. Als je mensen ipv op de fiets weer de auto in wilt krijgen dan moet je vooral zo ’n absurde wetgeving invoeren. Laat iedereen lekker voor zichzelf bepalen of een helm opgezet wordt of niet.

    • Gerard ammerlaan
      12 juni 2023 16:48

      Tja…eigen probleem
      Daar denken ze in het ziekenhuis toch iets anders over…hersen letsel e.d

  • Nee, bij een steekproef onder 1000 nederlanders gericht op de e-bike gaf een kleine meerderheid aan voor een helmplicht op de e-bike te zijn. Dat is nogal wat anders dan de misleidende kop die jullie boven dit artikel plaatsen. Dit soort onzin mag in de Telegraaf staan, maar hoop dat NieuwsFiets.nu dat niveau toch te boven blijft…

  • Ik ben voorstander voir gordelplicht op de parkeerplaats.
    Ouderen vertroebelen de ongevals statistieken. Laat dit alsjeblieft niet leidend worden voor algemeen beleid.
    Als je deelneemt aan het verkeer, accepteer dan ook het bijbehorende risico.

  • Een helm verplichten. Heeft zeker wel invloed. Belachelijk idee weer.

  • Ik vindt dat iedereen dat zelf moet weten of die nu een helm wilt of niet. Nl is gek aan het worden met al die regeltjes

  • Ik zou overstappen op een gewone fiets en de elektrische eruit gooien. Ik zou tevens meer de auto pakken. Een helm voor één groep fietsers is voor mij de reden geen helm op te zetten. Meest van de tijd halen gewone fietsen me in en verder schoolgaande jeugd en een aantal oudere. Die ouderen die hard gaan zijn waarschijnlijk degenen die hun graf snel willen halen. Bovendien, maar dat is een gevoel dat me steeds meer bekruipt en de keel snoert, komt de betutteling me de neus uit en daarnaast het weigeren verantwoordelijkheid te dragen voor het eigen gedrag. Voor mij een reden om actief bezig te zijn mijn boeltje ergens anders te plekken.

    • Robert Visser
      11 juni 2023 14:33

      Helemaal EENS !

    • A v Gelderen
      13 juni 2023 13:03

      Als ik in Nederland zelf kan uitmaken of ik me laat inenten voor Corona ( en daarmee andere mensen de gezondheid kan schade ) ,dan maak ik ook zelf uit of ik op de fiets een helm draag of niet . Fiets dan nooit geen meter meer ,ga ik wel met de auto . Weer zoo’n onderzoek om te proberen de helm er door te drukken .

  • Helemaal mee eens, zal wel in opdracht zijn van die leugenaar in Den Haag.

  • Mij is niets gevraagd?

  • Wat een gelul
    Dan moet je dat op alle fietsers doen race fietsen
    Mountinbike enz iedereen rijd harder dan 25

  • Als de helft van NL zo graag een helm wil, waarom zie ik er niemand eentje dragen dan?! Wat een onzin artikel weer.

    • Dat komt omdat , helaas , de meerderheid zich niet aan de verkeersregels en regels van fatsoen houden. Bellend / append, twee of meer naast elkaar blijven rijden, met elkaar dollend op het fietspad, wielrenners en Mountain bickers die hardrijdend de weg opeisen. Ik draag ( vrijwillig) een fietshelm omdat ik een fout kan maken en een ander in dit verkeersklimaat ook. Geduld, beleefd alert zijn. En kies zelf of je een helm wilt. In Duitsland is dit normaal…

  • Christien Janssen
    8 juni 2023 20:14

    Ik heb een helm maar dat niet alleen. Ik gebruik hem ook voor mijn eigen veiligheid.maar nu zitten ze over een helm op een ibike.maar kijk eerst maar eens naar de jeugd van tegenwoordig hoe die met 3 of 4man naast mekaar fietsen en die gaan echter niet aan de kanten als jij er aan komt fietsen en dat niet alleen ze zijn voortaan ook brutaal oud of jong

    • Nu wordt er weer gesproken over helmplicht en ook over leeftijd grens van af welke leeftijd tot leeftijd.
      Straks krijg je een helmplicht zodra je bent geboren anders mag je niet over straat 😡😡😡😡😡😡

  • Inderdaad erg ongeloofwaardig dat een meerderheid voor is en het vervolgens niet leeft. Waarschijnlijk dus mensen die niet fietsen en fietsers ongemak aandoen.

  • Zoveelste betutteling naar aanleiding van een enquête, we kunnen zelf ook nog nadenken.

  • Natuurlijk hebben de 65+ het weer gedaan,ze hebben eerst onze pensioenen niet geïndexeerd,toen maar met de corona geprobeerd om ons het graf in te werken en nu zijn wij weer aan de beurt voor een verplichte fietshelm.
    De politie heeft zelfs een speciale rollenbank laten ontwikkelen voor de E-bike,ja die voor al die hard scheurende scooters met blauwe kenteken,die hebben ze hoogstwaarschijnlijk naar de sloop gebracht.

    • Waarom niet alle fietsers, ik kom net uit Berlijn en daar rijdt 90% met helm.

      • Waarom niet alle auto’s een chip, zodat er niet harder gereden kan worden dan de daar geldende maximum snelheid. Dat scheelt veel ongelukken. En is de fietser ook veiliger.

  • Ik heb een e bike
    Maar een normale fiets haalt mij vaak in.
    Dan voor alle fietsen helmplicht
    Vind ik.

  • Geloof er helemaal niets van. Hou op met die betutteling en hou op met fake nieuws. De meerderheid wil GEEN HELM op een gewone e-bike.

    • Helemaal mee eens, zal wel in opdracht zijn van die leugenaar in Den Haag.

    • Dat heb ik ook en dan lopen lullen over dat de eBike gevaarlijk is .wat denk je van het aan het verkeerde kant van het fietspad rijden .
      En de mobiele telefoon zonder verlichting rijden in de handen rijden.de politie kan dat nog geen eens hand haven.

  • L. Mulder
    8 juni 2023 11:59

    Twee categorieën.
    Veel oudere mensen nemen een e- bike omdat een gewone fiets te zwaar trappen is geworden en ze daardoor niet meer zouden fietsen Een e-bike geeft trapondersteuning waardoor je 25km/u kunt fietsen en als je wilt meer door harder te trappen in hogere versnelling.
    Stel de motor zo af dat de ondersteuning tot 20km/u gaat. Dat is een veilige fietssnelheid.
    Voor e- bikes die harder kunnen zou je een helm advies/plicht kunnen invoeren, zoals bij de speed pedelec.

    • Laten we het simpel houden. Alle e-bikes terug naar 15 tot 18 km/h, dat is voor de meesten de normale snelheid waarbij je nog van alles aan je fiets kan hangen. Wil je 25 km/h, prima maar dan verzekeren, blauwe plaat en helm net als de snorfiets. Het is immers de snelheid die de gevaarzetting bepaalt en niet of je nou met je rechterhand gas geeft of de pedalen met benen in het rond laat gaan.

  • Vraag me echt af aan wie ze dit vragen ken niemand die dit wilt laat het gewoon een eigen keuze zijn en kap met die onzin

  • Zie hier eat er weer gebeurd, de overheid wil helmplicht, om draagvlak te creeren word gedaan of de meerderheid dit wil, dit komt eerst lokaal daarna groot in het nieuws, en dan hop wetgeving die de helm verplicht

  • Ik word er onderhand wel een beetje moedeloos van dat ze steeds vooringenomen informatie de wereld in slingeren met hun” de helft van Nederland”. Laat de verantwoordelijkheid nou eens aan je burgers over en ga niet steeds overal wetten en regels opleggen waarvan je weet dat het weer frustraties op zal roepen. Laat de natuur ook binnen de mensenwereld zijn gang gaan. Ja er zullen ongelukken gebeuren, ja er zullen daarbij ook doden vallen, ja er zullen artsen/chirurgen met verongelukte bezig zijn, maar de wereld draait gewoon door zoals dat ook in het dierenrijk gebeurd. Mensen gaan dood en er worden mensen geboren. Dus ga niet overal regels voor bedenken om de mensheid te willen beschermen tegen zichzelf keer op keer. thats life!!!

  • Vast weer zo’n gestudeerde,die dit heeft bedacht.

  • Zeldzame flauwekul er is geen draagverbod dus iedereen die het wil kan een helm dragen klink beetje als uitkomst van de helm verkopende fietshandel

  • Ik draag een helm op mijn racefiets en mountainbike, vrijwillig. Ik wil geen e-bike die maar 25kmh loopt en dag ook nog een helm op.
    Dan moeten hardlopres, schaatsers, skaters, automobilisten, treinreizigers, enz ook maar een helm op.

  • Geen helm
    7 juni 2023 21:33

    Helft van de Nederlanders? Als ik tijdens het fietsen om mij heen kijk, zie ik nog geen 10% met een helm op. Als je graag wil, dan wacht je niet tot het verplicht wordt. Ben zelf 70 plus. Helm eind fietsplezier. Doe net als altijd een pet op.

    • G.beukers
      7 juni 2023 23:46

      En eat gaan we doen met de bestuurders ; auto, motor,bromfieters enz enz.

    • Per dag overlijden 13 Nederlanders door een val in en om huis en een veelvoud belandt in het ziekenhuis of SEH met hoofd- en of hersenletsel. Traplopen is vele malen gevaarlijker dan fietsen. Toch hoor ik geen artsenorganisaties, autolobbyers of verzekeraars pleiten voor een hemplicht voor voetgangers.

      Zou het ermee te maken hebben dat een fietshelmplicht vooral leidt tot minder fietsen (is zeer uitgebreid gedocumenteerd in Australië en Nieuw-Zeeland, waar 30 jaar geleden een fietshelmplicht werd ingevoerd)? Minder fietsen is meer ruimte voor auto’s en minder schadeclaims. Logisch dat autolobbyisten en verzekeraars zich hard maken voor zo’n helmplicht.

  • EN WIE GAAT DIT DAN HANDHAVEN?
    Ga eerst de asoos van de weg halen met mobiel in de hand, geen richting aangeven, motoren met teveel db, links rijders, foute in en uitvoegers, hardrijders met knallende uitlaten, zonder licht rijden, roodrijders (bewust), en zo kan ik nog wel doorgaan.
    Ik draag een fietshelm voor mijn veiligheid, maar ik ken ook mensen die gevallen zijn op een gewone fiets en nu een kastplantje zijn (hoodzakelijke oorzaak door asoos)
    Die wegkomen met een veeeel te kleine straf. Ik kan er wel een boek over schrijven. Ga eerst hierop strenger handhaven. Rij veilig!
    PS: DIT ONDERZOEK SLAAT NERGENS OP!

    • Helemaal gelijk.
      1000 hebben mee gedaan.
      41 procent heeft een eBike.
      Van de ruim 7 miljoen weg gebruikers.
      Van drie wieler tot auto.
      Op mijn gewone fiets rijd ik ongeveer 30 km per uur.
      Het is een oude fiets met terugtrap rem.
      Ook heb ik een eBike.
      27 km per uur.
      Zodra ik verplicht wordt om een helm te dragen.
      Pak ik weer de gewone fiets.
      De persoon die ik net lees.
      Heeft dik gelijk.
      Op alle punten.
      En een troost voor de voorstanders.
      Het groeit er langzaam in.
      Maar ga het niet opleggen.
      Want dan ga ik weer op de gewone fiets.
      Of een andere snelle fiets.

  • Uit recent onderzoek komt naar voren dat fietsers met een helm als minder menselijk worden gezien. Zie https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1369847823001018

  • frans van ham
    7 juni 2023 18:12

    meeste oudere mensen van 75+ willen een helmplicht daar onder vallen mensen die geen helmplicht willen en heel goed kunnen fietsen (met een helm is de lol eraf om te gaan fietsen)

    • Dan ook voor de gewone fietsers want die schreeuwen het hardts dat e bike s een helm moeten dragen ik draag een helm op mijn e bike maar dat is mijn eigen keuze iedereen moet zelf weten wat ze doen vind ik

  • 26km per uur red ik maar met mijn e-bike, terwijl ik 32 rij op een normale fiets :-/ Het enige voordeel voor mij is het optrekken bij vele verkeerslichten, waar wij mogen wachten en de auto’s voorrang krijgen. Oh ja, daar verdient de staat het meest mee. Ik kan wel zeggen heb eerst je regels qua opvoeren onder controle, maar aan de andere kant ze verdienen te weinig met ons, dus willen ze je graag in die auto, heb ik af en toe het idee. Dus helm komt er wel, maar zijn er veel ongelukken dan? Of worden ze aangereden door zo’n jup met zijn mobiel achter het stuur, ook zo iets! En dan die kids op een fatbike, niet trappen, mobiel in de hand. Tja, je weet wel van pa en ma gekregen, die bewuste mensen die in een school even uitleggen hoe hun kind les moet krijgen, terwijl ze zelf alle tools geven om hun kind de wet te laten overtreden 😂 Ga eerst maar eens in NL alles op een rijtje zetten, wat echt nodig is. En anders laat me flikkeren met die fiets, we betalen klauwen met geld aan ziektekosten, haal ik dat er ook eens uit 😂

  • Als ik boodschappen ga doen 500 mtr. doe ik geen helm op

  • Julio Bemelen
    7 juni 2023 15:54

    Nou ze verplichten ook autogordels en helmen voor motoren en brommers
    Dus waarom niet voor fietsers?

  • Wat een onzin, met een helmplicht jaag je veel mensen weer terug in de auto.
    Ik zie nu nog bijna geen enkele oudere met een helm fietsen, als die mensen vinden dat een helm nodig is, moeten ze deze lekker op zetten maar maak er geen verplichting van.

  • Kom eerst maar eens met een grootschalige enquete vpordat er beweert word dat de helft van nederland dit zou denken.
    Persoonlijk zou een helmplicht mij bewegen om mn elektrische fiets in te ruilen voor een 2e hands auto gezien een scooter met blauw kenteken ook al een helmplicht heeft.

  • Helmplicht alleen voor e-bike is onzin. Als het dan al zou moeten dan voor alle fietsers. Het zou ook al helpen als de infrastructuur en het onderhoud ervan beter op fietsen zou worden aangepast. En inderdaad 1000 op 17miljoen geeft niet echt een goed beeld.

  • Wat een bemoeienis weer.
    Hou toch eens op met deze onzin en laat de mensen zelf beslissen wat goed voor ze is.

  • Tegenstander
    7 juni 2023 14:52

    De helft van de nederlanders???
    Ze hebben er 1000 gevraagd op de +/- 17 miljoen die hier nu rond lopen???? Mij is nooit wat gevraagd, ik zie zo’n verplichting dus ook niet zitten. De mensen zouden maar eens wat meer verantwoording nemen en niet van dat egoïstische gedrag tonen!!!!

  • Ik kan me niet voorstellen dat de meerderheid dat wil.
    Wie zit daarop te wachten,de burger wordt al genoeg aan banden gelegd
    We kunnen niet voor alles beveiligd worden
    Als de burger dat wil schaft hij er een aan maar a u b.geen overheidsregel

Reacties zijn gesloten.

nieuwsfiets-banner-abus-rectangle
nieuwsfiets-banner-cyclon-rectangle
nieuwsfiets-banner-tenways-rectangle
nieuwsfiets-banner-bizbike-beaufort-rectangle

Op de hoogte blijven over het laatste fiets nieuws?

Meld je aan voor de BrancheUpdate. Je ontvangt gratis drie keer per week het laatste nieuws uit de industrie in je mailbox.